Mozart. Arcadia

Mozart…
Pe treptele de aer
ce urcă
spre o slavă a
cerului,
vocalizele germane
ale Dumnezeirii…

Seninătatea netulburată a muzicii lui Mozart! Izvor amar în care Cerescul oamenilor își scaldă surâsul plâns. Una dintre puținele ființe pentru care Dumnezeu ne iartă. Și ne lasă să mergem mai departe…

Mozart, tu beatitudine, tu respirație  oceanică, tu puritate inviolabilă, tu muzică invincibilă, tu poezie, tu nume  al genialității care ne salvează de realitate oferindu-ne, din fântâna sa nesfârșită, cristalele unui cer pe care puțini l-au văzut! Numai un Dumnezeu putea să ne facă astfel de daruri!

Acolo unde timpul s-a oprit

și ține în brațe trupul lui

Mozart, Dumnezeu și-a trimis

Îngerul

să vegheze asupra ființei

ajunse atât de aproape de

Sufletul său!

Mi-i imaginez în nișa

ultimei sale nopți

ascultând  Sunetul

primei și ultimei lui

respirații!

Și atât de aproape Omul

de Dumnezeul său!

Și parcă le privești

împreunate în bronz

Lacrimile!

                      (Viena. Noaptea lui noiembrie, 2018)

În odihna morții ajungem

cândva

când larma va inceta

și odată cu ea și

ceața

amintirilor

voioase,

lacrimi, îmbrățișări, surâsuri

și strigăte

șoptite, împreună, rostind

cu frenezie:

Trăiesc!

până când Dumnezeu

va îmblânzi

cuvântul

si ne vom întoarce

împăcați

în vis,

în cel din urmă

vis

în care vom uita

cu totul

ce-a fost odată:

copiii-fluturi

ce zburdă veseli

printre

morminte.

Doamne!

De-aș putea alege

locul

uitării,

aș vrea să fiu

aproape

de

respirația

zăpezii

stinse

la gura

Îngerului ce

veghează

tăcut

somnul

fără margini

al dragului nostru

Mozart!

Aplecat peste mormântul lui Mozart ca peste leagănul unui Înger reînviat!

Munți de slavă cerească și sub ei o zidire de clopote! Salzburg.

Salzburg. Cel mai frumos portret al lui Mozart! Frumusețe nepieritoare…

Dacă Dumnezeu ar fi ascultat Laudate Dominum avându-L aproape pe copilul Său, poate că lumea noastră ar fi fost mai frumoasă cu un vis care încă nu i-a fost împlinit! Unde ai fost, Doamne, când inima Îngerului Tău, recunoscător și senin, Ți-a cântat?

I-au cântat mai târziu Recviemul ca unui mort! El care nu murise…

 În ultima lui noapte când singurătatea lumii l-a vegheat, tăcerea i-a sculptat respirația pierită pe tâmplele cariate al ultimului său refugiu, pământul pe care îl părăsea pentru a sosi copil în fața lui Dumnezeu. Oh, Mozart, tu care ne supraviețuiești pentru totdeauna! Noaptea Vienei… (Lângă nișa zăbrelită unde ți-a fost depus trupul nefericit!)

Scriind pentru lume

a sfârşit

prin a scrie

pentru îngeri.

Ca să înspăimânţi

mediocritatea

e destul să

rosteşti: „Mozart!”

Copilul umanităţii

căreia i-a grăbit

maturitatea,

linia de interferenţă

între Creator

şi fiinţa Sa

ce nu-i seamănă

decât

atunci

când Îl aminteşte.

Între dionisiac

şi apolinic, Flautul

şi Recviemul,

ultimul fruct

depus în coşul

culegătorului.

Viaţa alege

din totdeauna

parfumul

opusului ei.

Raiul îndoliat

la care bate Mozart

tânăr

ţinând în

mâna sa de dantele

tremurânde

ultima operă…

Acolo unde el a fost dus în ultima lui noapte

Îngerii îi veghează

absența

ca pe o ultimă coroană

a Geniului!

Căci nimeni și nimic

nu va mai putea urca

pe Scara care duce

la Dumnezeire

ca Îngerul copil al sufletului lui

Mozart!

Înălțat prin imnuri cerești

și coborât în absurdul

pământ!

Și doar prin El

ființa omenească

e supranaturală!

Și doar prin El

ființa supranaturală

este ființa noastră!

Oh! Mozart!

Te-am vegheat azi noapte, ascultând împreună bujorii blânzi care înfloreau pentru tine! Și poate atunci, tu, Mozart, am simțit că suntem frați! Eu, umilul, tu, un înger copil rechemat în Dumnezeire…

Și dacă n-ar mai exista în lume decât muzica lui Mozart, sufletul omenesc tot ar înflori! Muzica lui Mozart este ceața de lumină ce învăluie mângâietor nefericita frunte a omenirii înnoptate atunci când Dumnezeu visează!

Un tunet este o floare care se veștejește repede! Mozart e un flaut ce nu se veștejește niciodată!

Și totuși sunt mii de oaze dumnezeiești pe pământ! E destul să asculți muzica lui Mozart!

Să asculți înseninat seria sonatelor pentru pian ale lui Mozart ca și cum spiritul ți-ar fi chemat la oficierea contemplării ordinii miraculoase a lumii mereu reînflorite în grădina leagănului propriei frumuseți! Un Rai mereu însorit!

Mozart în Missa și Recviem trebuie cântat în biserici ca o rugăciune!

Dimineață de dimineață, la sosirea zorilor clopotele Vienei bat pentru cei ce nu le aud niciodată. Morții sacri tresar și pe porți nevăzute urcă spre lume amintirea inocenței pierdute. Doar de Mozart nu se mai știe nimic. Se spune că cenușa lui s-a aprins în norii de stele. Dimineață de dimineață, la sosirea zorilor, clopotele Vienei bat pentru cei ce nu le aud niciodată. Tot mai departe de minunile apuse trăim și murim.

Mă simt pustiit! Lumina e mereu a altora. Caut misterul meu, cuibul meu, pasărea mea, perechea mea cu aripi de păuniță, caut văzduhul în care e ascunsă moartea. Și mai caut cuvântul cu care să te caut! Mereu există un nume numai al tău. Caută-mă, iubito, în cartea mea cu firișoare de iarbă, în surâsul tău, în trupul tău ce m-a ținut în brațe și în surâsul tău care m-a iubit. “Că a Ta este Împărăția, Slava și Puterea/ÎnnumeleTatălui/Al Fiului, Al Sfântului Duh, Amin!” Dumnezeu știe să ne mângâie. Într-o zi vom fi din nou împreună. Cel de Sus știe să își țină promisiunea!

Dragostea mea ia chipul mării cu cele patru anotimpuri, cu frumuseți svântate ori delicate, dragostea mea ia chipul muntelui sub a cărui frunte e ascuns un mister al unei lumi pierdute, dragostea mea ia chipul norilor ce se scaldă într-o oglindă,  dragostea mea ia chipul porumbiței ce s-a oprit din zbor pe un colț de lună și acum visează! Dragostea mea e ca o eșarfă de miresme depusă pe obrazul  sorții! Dragostea mea tânjește în noaptea nunții la împreunarea dintre lună și soare. Dragostea mea e toată o matcă de fluturi adăpostiți sub privirea visătoare a iubitei, dragostea mea, dragostea din inima mea ce tânjește năucă, dragostea mea de sfinți, de poeți, de tăceri care o îngână, dragostea mea doar un suflet, doar o inimă, doar un nume, dragostea din mine ce te caută, îți murmură, te dezmiardă… Dragostea mea de rouă, unde ești? Unde ești tu, dragostea mea? Unde te-ai ascuns atâta timp amar de mine, dragostea mea? 

Paradoxal, de la o vreme am început să uit, cuvinte, amintiri, emoții, poeme dar, paradoxal, să mă simt mult mai tânăr; mult mai răsfățat de viitor decât de trecut! Să-l asculți pe Mozart, ca și cum l-ai auzi pentru prima oară…

Dar măcar acum la final să mă pot spovedi! Dumnezeu mi-a dat drept zestre viața, lumea și ființele pe care le iubesc! Am primit viața ca pe Calea Lactee de la sânul unei ursitoare ascunse în aura instinctului meu de opal abia trezit. Lumea am primit-o mai târziu ca pe o icoană cu două chipuri. Bucuria și, vai!, vice-versa! Iar ființele pe care le iubesc au sosit înainte de a mă scufunda în neantul tuturor! Și, era să uit, poezia! Cât de puține îi lipsesc sufletului pentru a fi mulțumit! Îngerii, iubita și copiii… Și roua de pe obrazul unei inimi zguduite de presimțiri, în sfârșit, fericite…

La țărmul mării tale, în răsăritul fiecărei dimineți, fântâna care ne hrănește… Dumnezeu e o ofrandă de suflete peste un cer de chemări care pier nevăzute. Și muzica supremă care ne înflorește în liniștea respirației Lui.

Dumnezeu,

 nu cunosc un poem mai frumos!

(Cristinei și fiilor ei)


Claudiu Iordache – poeme alese din volumul

„Arcadia există! Mozart și alte poezii…”

Lasă un comentariu

Niciun comentariu până acum.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un comentariu